Under Lars Winnerbäcks turnérepetitioner testade FOH-teknikern Frans Ebbesson SEQUENZA 10. Vi bad honom berätta lite om hur han upplevde det:

Firman Kling & Freitag har funnits länge. Första gången jag var på Frankfurt Messe såg jag deras monter som hade en massa fina burkar med lösningar för alla möjliga problem. Jag noterade att de även hade högtalare. Sedan gick jag vidare.

Nu dyker märket upp igen. Denna gången är det några kollegor som har tagit agenturen för att etablera varumärket i Sverige. Javisst. Ännu en uppsättning av svarta kartonger med magneter och pappmembran. Det finns ju redan..

Det bjuds in till en demodag. ”Alla” är där eller alla är åtminstone inbjudna. Det bjuds på kaffe och pratas om prediction software och interference calculation fiter processing waveguides manifold suspension fluxgenerating capacity. Bla bla bla.. Precis som det borde vara när man försöker visa på sina produkters fördelar. Alla produkter är svarta med galler som front. Alla har stativkopp eller handtag eller nyutvecklat riggingsystem. Allt har presets och updates. Allt är som vanligt. Men inte riktigt allt..

Det finns ett skönt nörderi hos tyskarna. Dom verkar sitta och fundera tills dom har en bra idé. Inget revolutionerande i det stor hela, men det filas på detaljer. Detaljer som märks. Och som hörs. Flera produkter är imponerande bra. Den lilla GRAVIS 8 som är liten men med ett stort ljud. VIDA som är högteknologisk med beamsteering i realtid. SCENA som är en mycket välljudande scenmonitor. Och så har vi SEQUENZA..

Jag fick låna ett system från Ambisonic under några dagar i juni. Det blev under Winnerbäcks prod-rep på Hangaren Subtopia. En stor lokal med ett scenhus som en hyfsat stor scen och en publikyta framför. 6st SEQUENZA 10 och 3st NOMOS XLT per sida. Joseph Persson kom förbi och hjälpte till med vinkling och riggning. Så det gick fort och smidigt.

Kling & Freitag använder sig av LabGruppen-förstärkare dvs Lake processing. Man har utvecklat presets-filter för hur många lådor som ingår i arrayet och kompensation för små eller stora vinklar. Väldigt lättförståeligt. Så utan någon SIM/Smaart/LiveCapture mätning drog jag igång min favoritskiva med Steely Dan och lyssnade. Det lät väldigt bra. Steely Dan gör alltid det..  Så, annan låt. Infected Mushroom.. Det lät också väldigt bra. Bättre än vad det brukar göra kände jag. Mycket detaljer som lätt försvinner i ett PA fanns där. Det lät öppet och väldigt rent. Trots att jag skruvade upp rejält så fanns detaljerna kvar. Mycket trevligt!

Men inspelad musik är en sak och liveband en helt annan.. Så vilken tur att det fanns ett bra band på plats lite senare samma dag. 4 timmar rep senare hade jag bestämt mig för att det fortfarande var ett väldigt bra system. Nästan lite skrämmande hur upplösningen kan vara så bra. Trots att vi spelade 105-106 dBA så var det väldigt klart och rent i toppen. Men jag kände att det var lite svårare för lågmiden att hänga med. Den kändes som att den fick problem när vi skruvade upp så pass mycket. Fick svar direkt att vi kanske skulle byta preset från Full Range till ett Lo-Cut 100Hz och låta subbasarna NOMOS göra jobbet under 100.. Sagt och gjort. Detta hjälpte givetvis. Nu kunde 10-tummarna koncentrera sig på röster och gitarrer på ett betydligt bättre sätt. Så efter presetbyte blev det mycket mer headroom och glädje i lågmiden. Och basarna spelade snyggt hela vägen upp till 100Hz.

Sammanfattning:

Kling & Freitag bygger fina högtalare.

SEQUENZA 10 är ett mycket välljudande system.

Känslan är ett HiFi-PA med muskler.

Jag mixar väldigt gärna på det fler gånger.

++ för upplösning och detaljrikedom.

+ för rigging och bra startpresets.

+ för Lake Processing

 

Frans Ebbesson

LFE Audio